måndag 29 december 2008

Mellandagar till förbannelse...

Ja, då var man tillbaka igen. Kan inte påstå att det har hänt något speciellt. Jobbar som en galning hela kvällarna. Nu är det ganska halvstressigt om man säger så. Speciellt när Chiara nu har fått gå upp till hotellrestaurangen eftersom vi har haft ett par dropp av okända anledningar. Så nu är vi bara fyra nere på brasseriet. Jag i baren och Jonathan, Daniell och Caterina i servisen. Och på 14 bord så blir det lite halvstressig med den menyn vi har med mindre byggnadsverk som skall upp på borden till specialiteterna. Men det funkar, och det verkar som att folk verkar ganska nöjda också. Men det finns ett problem…
Låt mig berätta för er om fröken F. Fröken F är tillsammans med herr F. Ägaren, eller, inte ägaren, men han som leasar restaurangen och brasseriet och driver det som sitt. Fröken F är som det heter, talanglös, helt utan talang, hon är ett fiasko… Hon är från det stora landet i Sydamerika känt för sin fortboll. Hon är 180 cm lång, drygt. Kolsvart och med låtsastuttar. Som n i märker är jag lite kryptisk, men det är för att bloggen är helt öppen och även om dom inte kan svenska kanske dom kan lista ut ett och annat om jag skriver ut allt. Hon är även så där klassiskt italiensk. Hon gör i princip ingen nytta alls. Hon vet inte skillnaden på en citron och en lime, helt seriöst. Hon tog upp och började skära en lime när en gäst bad om the med citron. Helt fantastiskt. Det är även över en minut för henne att tappa upp en stor stark. Jag skojar inte. Jag klockade henne igår. Sedan tog jag tid på min själv, jag tappade upp tre stora stark på 1 minut och 7 sekunder, inklusive tvätt, skölj och hela den proceduren, från att jag fick bongen till dess att det stod på brickan. Och då är jag inte sådär översnabb. Hon har svårt att läsa. Jag får i princip läsa varje bong för henne när den ska snappas in i kassan. Vilken gör att det går snabbare om jag gör det själv. Hon håller på att bränna ner hela brasseriet varje gång hon ska bränna en Crème Brulee. För hon envisas med använda den gigaaantiska industribrännaren herr F tog ner till baren. Den som är helt livsfarlig. Sedan bränner hon sockret i mitten till det är en kolsvart kaka medan det på kanterna är helt orört. Sedan undrar hon vad det ä för fel när jag påpekar att det ser för jävligt ut. Hon tror att en Dry Martini Cocktail serveras on the rocks i ett whiskeyglas. Jag kan fortsätta i all evighet. Men hon är hyfsad på att göra kaffe. Och fan vore det väl annars.
Sedan finns det ett problem till. Mina kamrater jag bor med. Eller, i alla fall de två marockanerna. Technon går på vid 10 på morgonen och fortsätter till 2 på natten. Jag har sagt till dom att hålla käften, men det har dom tydligen glömt bort. Dessutom sover jag i köket på en bäddsoffa, som är för jävla kass så jag har ont i ryggen varje morgon när jag vaknar. Där alla passerar varje morgon när jag vill sova. Med skorna på så att hela lägenheten e så jävla skitig så till och med jag tycker det är jobbigt. Så jag ska tala med herr F idag och säga till honom att jag behöver ett eget rum med en riktig säng för att kunna sköta mitt jobb. Jag och Anders har funderat på att fixa någon tillsammans. Så antingen så löser dom någonting där han betalar hälften och dom den andra hälften eller så fixar vi det själva men då ska jag ha betalt för det. Vi får se vad som händer. Ingenting kommer ju lösa sig före Trettonhelgen i alla fall. Men efter det så får det fan hända något.
Mycket skrivet för att ha varit händelsefattiga dagar.
PoK
/J

Uppdatering efter kvällen. Jag har pratat med tidigare nämnda Flavio och han sa att han vet att det är problem och att han kommer fixa något annat till mig direkt efter nyår. Så det gick ju sjukt smidigt...
Har precis slutat efter 9 timmar och 30 minuter i skiten, det är sjukt mycket nu fram till trettonhelgen. Men efter det ska det fan glidas på så det skvätter om det.

Inga kommentarer: